Nett-Magasinet

fredag 3. februar 2017

Uføre og trening



 Leserbrev sendt til Redaksjonen

Dette skjedde for noen år siden da jeg hadde blitt 22 år og på grunn av leddsmerter ble ung ufør. Jeg kan bruke krykker på korte avstander men foretrekker rullestol fordi da sliter jeg meg ikke helt ut.

Min venninne ville at jeg skulle begynne med trening på et treningsstudio og jeg syns det var en god ide. Det hadde blitt et nytt senter der jeg bodde da og de hadde lav månedskontingent på trening.

Som sagt så reiste min venninne og jeg dit en formiddag for å se om dette kunne være noe for meg. Det første negative jeg la merke til var at senteret ikke hadde egen parkering for funksjonshemmede, parkeringen var vel 200 meter fra inngangsdøren og veien dit bort var sperret med en trang port. Jeg husker jeg tenkte at her vil dem bare ha friske kunder.

Vel vi kom oss gjennom porten og bortover gangveien til hoveddøren som min venninne holdt åpen så jeg kom meg inn. Til å være et helt nytt senter med så lav månedskontingent var det påfallende lite kunder som trente der, jeg så bare 4 inne i det store rommet. 2 jenter på min alder og 2 muslimske gutter.

I mot oss kom det ei dame i treningsklær, hun stirret først på meg så rullestolen og etterpå på mine krykker som jeg har med meg bak på stolen min. Hun snakket ikke men skrek til meg, hva gjør du her? Jeg svarte at jeg kunne tenke meg å begynne å trene her. Hun stirret på min venninne før hun skrek igjen. Ok men her er det jeg som bestemmer og da må du følge min ordre uansett hva du måtte mene om det.

Jeg ble fristet til å spørre hvor hun skrek for jeg hadde ikke noe problem med hørselen. Hun bøyde seg ned til meg og skrek inn i ørene mine. Her er det jeg som bestemmer forstår du det? Jeg nikket ja til svar for dette begynte å bli ubehagelig.

Etter jeg hadde forklart hvorfor jeg måtte bruke krykker og rullestol så hun enda mer irritert på meg. Hun skrek igjen at her ble det krevd at alle som skulle trene måtte være friske og jeg fikk ordre om å komme tilbake når jeg hadde blitt frisk. Jeg sa at det er nok umulig for det blir jeg aldri. Nå hadde også min venninne blandet seg inn i samtalen og mente at hun som innehaver av dette senteret oppførte seg uforskammet mot meg.

De 2 muslimske guttene hadde fulgt med på alt som skjedde så jeg smilte og vinket til dem. Dette så damen og plutselig skrek hun til meg. Kom deg for helvete ut herfra din jævla rasist. Jeg rasist? Nei det har jeg aldri vært sa jeg men da hadde hun alt åpnet døren og pekte at vi skulle forsvinne noe vi også gjorde.

Når jeg og min venninne var på tur bort til bilen igjen fikk vi latterkrampe av damens oppførsel. I ettertid fortalte min venninne at hun hadde hørt at innehaveren av senteret ble kalt for Kjefta, at hun hadde fått sparken fra militæret som befal for sin oppførsel. Hennes treningsstudio ble også slått konkurs noen måneder etter mitt besøk for ingen ville trene et sted der man fikk bare kjeft hele tiden.

Min venninne fant et annet senter som vi i dag trener 2 ganger i uken på. Der er de ansatte virkelig forekomne og hjelper til hvis jeg skulle trenge hjelp. Månedskontingent er mye høyere enn hos ”Kjefta” men det er også verdt det.

Helene

Innsender ønsket å være anonym og det har redaksjonen innvilget.
Redaktør Kristine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar